کد مطلب:330145 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:924

(6) دعاء الصحیفه
در كتاب شریف و با بركت مهج الدعوات مرحوم سید بن طاووس رحمة اللّه دعای شریفی با بركات بسیار و آثار فوق العاده از مولی الموالی امیرالمؤ منین صلوات اللّه و سلام علیه و آله نقل نموده كه سزاوار است شیعیان آن حضرت از آن غافل نباشند و در مشكلات دنیا و آخرت و مسائل فردی و اجتماعی از آن بهره گرفته به نتیجه مطلوبشان برسند و از خیر این جهان و آن جهان بهره مند گردند.

اما توصیف نتایج و آثار آن كه در روایت بیان گردیده است .

مرحوم سید رحمه اللّه علیه روایت نموده از حضرت علی علیه السلام كه ایشان از حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله نقل نمودند كه حضرت رسالت صلی الله علیه و آله فرمودند: جبرئیل نزدم آمد در حالی كه در پشت مقام ابراهیم علیه السلام مشغول نماز بودم پس از اتمام نماز از خداوند متعال تقاضای مغفرت برای امت خود نمودم . جبرئیل گفت : یا رسول اللّه صلی الله علیه و آله ! بسیار به امت خود علاقمند می باشی و می ترسی از خطاهایشان . خداوند به بندگانش رحیم است . حضرت می فرماید آری ای برادر جبرئیل ! تو نیز مورد علاقه من و امت من می باشی . اكنون دعایی را بیاموز كه امت من بعد از من با قرائت آن و نائل شدنشان به مقاصد خود مرا یاد نمایند. جبرئیل عرضه می دارد: یا رسول اللّه صلی الله علیه و آله توصیه می كنم كه امر فرمایی امت خود را هر ماه سه روز ایام البیض را كه سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماه است روزه را فراموش ننمایند و نیز امر فرمایی آنها را تا خداوند متعال را به این دعای شریف بخوانند و این دعایی است كه حاملان عرش به بركت این دعا عرش الهی را حمل می كنند و من به بركت آن از آسمانها به زمین فرود می آیم و از زمین به آسمان صعود می نمایم ، و این دعا را به دربهای بهشت و جای جای بهشت مرقوم و نوشته شده است ، و با این دعا دربهای بهشت گشوده می شود و به بركت این دعا خلق خداوند در روز قیامت محشور می شوند به امر الهی . و هر یك از امت شما این دعا را قرائت كند خداوند عذاب قبر را از او برداشته و به بركت آن از بدی بزرگ قیامت . و از آفات دنیا در امن قرار خواهد گرفت و از عذاب آتش جهنم نجات خواهد یافت . رسول اكرم صلی الله علیه و آله فرمود: از جبرئیل سوال نمودم كه ثواب این دعا را بیان دارد. او چنین گفت : یا رسول اللّه صلی الله علیه و آله سوال نمودی از چیزی كه قدرت توصیف آن را ندارم زیرا قدرت توصیف آن را ندارم زیرا قدر آن را خداوند متعال داند و بس . و اگر تمام درختان قلم باشد و دریاها مركب و جمیع خلائق نویسنده قادر نخواهند بود ثوابی كه خداوند كریم به قرائت كننده این دعا عطا می فرماید بنویسند. اینك مقداری از آن بیان می شود. چنانچه بنده ای اسیر و عبد دیگری باشد به قصد آزادی خود این دعا را قرائت كند خداوند متعال او را از سختی عبودیت و اسارت بندگی خلاص خواهد نمود. چنانچه مغموم و گرفتاری آن را بخواند خداوند هم و غم او را بر طرف می گرداند. و اگر حاجتی را انسان طالب باشد و برای رفع آن این دعا را بخواند خداوند متعال حاجت او را برآورده و نیازش را مرحمت می فرماید چه آن حاجت دنیوی باشد و یا اخروی . مادی باشد یا معنوی ان شاء اللّه . و او را از مرگ ناگهانی (سكته ) حفظ می فرماید. و از هراس قبر او را ایمن و حفظ سازد و از فقر در دنیا او را محفوظ نماید. و به او قدرت و مقام شفاعت از دوستانش در روز قیامت عطا فرماید: در حالی كه آن روز سخت و هولناك و پرهراس خندان باشد و به بركت این دعا به بهشت دارالسلام واردش نمایند و خداوند متعال او را در غرفه های آن مقام والا ساكن فرماید در حالی كه ملبس به لباسهای جنان باشد و چنانچه شخصی روزه بدارد و این دعا را بخواند خداوند ثوابی را كه به جبرئیل علیه السلام و میكائیل علیه السلام و اسرافیل علیه السلام و عزرائیل علیه السلام و ابراهیم خلیل علیه السلام و عیسی علیه السلام و شما ای رسول گرامی صلی الله علیه و آله عطا فرموده به او عطا خواهد فرمود. رسول اكرم صلی الله علیه و آله می فرماید: در شگفت بودم كه جبرئیل گفت : یا محمد صلی الله علیه و آله ! هر یك از امت شما در مدت عمرش یك بار این دعا را بخواند خداوند او را در روز قیامت در حالی محشور می نماید كه صورتش مانند ماه شب چهارده می درخشد و مردم گمان می كنند یكی از انبیاء است . پس جبرئیل ادامه داد و گفت : یا محمد صلی الله علیه و آله ! چنانچه شخصی پنج بار موفق شود به قرائت این دعا، من جبرئیل با اسبی از اسبهای بهشتی در كنار قبر او در روز رستاخیز آماه خواهم بود كه به مجرد زنده شدن و حشر او را بدون تامل در مواقف حساب و بدون توقف در هیچ مكانی به مقام عالی در دارالنعیم در جوار وجود نازنین شما ای محمد صلی الله علیه و آله فرمود آورم و ساكن نمایم و من جبرئیل ضامن هستم برای كسی كه موفق به خواندن این دعا شود چه زن و چه مرد كه خداوند او را عذاب نفرماید اگر چه گناهان او بیشتر از كف دریاها و افزون تر از قطرات باران و برگ درختان و عدد مردم اهل بهشت و جهنم باشد و هر كس موفق شود به خواندن این دعا شود ثواب حج واجب و عمره مقبوله بنویسند و هر كس در هنگام خواب یا طهارت و پاكیزگی پنج بار این دعا را قرائت كند شما را در خواب می بیند در حالی كه او را بشارت به بهشت می دهید، و چنانچه شخصی گرسنه و تشنه باشد و برای رفع آن غذا و آبی نداشته باشد و یا مریض باشد و دارویی برایش فراهم نباشد به بركت قرائت این دعا خداوند او را از تشنگی و گرسنگی و مرض نجات خواهد داد و حوائج دنیا و آخرت او را عطا خواهد فرمود. و هر كس چیزی از او دزدیده باشند وضو بسازد و چهار ركعت یا دو ركعت نماز بخواند و در هر ركعت بعد از حمد سوره اخلاص (قل هو اللّه احد) را دو مرتبه بخواند و پس از سلام نماز این دعا را بخواند و نوشته این دعا را مقابل یا زیر سرش بگذارد خداوند متعال مشرق و مغرب را درهم نموده و مفقود شده او را به او باز گرداند. و چنانچه شخصی دشمنی داشته باشد و موفق شود این دعا را برای دفع او بخواند خداوند متعال او را در حفظ و امن محكم خود قرار می دهد كه احدی به او ضرر نمی تواند برساند و هر كس دارای قرض باشد به بركت قرائت این دعا دین او ادا خواهد شد آن هم به سهولت ان شاء اللّه تعالی .

آگاه باشید كه هر مومن مخلصی با اخلاص كامل آن را قرائت كند و از خداوند بخواهد كه كوه به حركت در آید و یا آب در زیر پایش محكم و سفت و جامد شود هر آینه به مقصود خواهد رسید. زیرا در این دعا اسم اعظم الهی مستور است و سزاوار نیست كسی كه ایمان به خداوند و اولیائش دارد اجازه دهد در قلبش كوچكترین وسوسه و تردیدی درباره عظمت و خواص این دعیا شریف پیدا شود، زیرا خداوند به هر كس كه اراده فرماید او را عطای بی حساب عنایت خواهد فرمود و رسول اكرم صلی الله علیه و آله فرمودند در هر جنگی كه با دشمنان داشتم و این دعا را خواندم به بركت آن پیروزی نصیب مومنین گشت و نیز فرمودند: كسی كه موفق شود به مداومت بر آن به او نور اولیاء عطا می شود و هر مشكلی برایش آسان و آسانی آسانتر خواهد شد.



بسم اللّه الرحمن الرحیم سبحان اللّه العظیم و بحمده



این جمله را سه مرتبه باید بگوید و سپس دعا را بخواند.



سبحانه من اله ما املكه ، و سبحانه من ملیك ما اقدره ، و سبحانه من قدیر ما اعظمه و سبحانه من عظیم ما اجله ، و سبحانه من جلیل ما امجده ، و سبحانه من ماجد ما ارءفه ، و سبحانه من روف ما اعزه ، و سبحانه من عزیز ما اكبره ، و سبحانه من كبیر ما اقدمه ، و سبحانه من قدیم ما اعلاه ، و سبحانه من عال ما اسناه و سبحانه من سنی ما ابهاه ، و سبحانه من بهی ما انوره ، و سبحانه من منیر ما اظهره ، و سبحانه من ظاهر ما اخفاه ، و سبحانه من خفی ما اعلمه ، و سبحانه من علیم ما اخبره ، و سبحانه من خبیر ما اكرمه ، و سبحانه من كریم ما الطفه ، و سبحانه من لطیف ما ابصره ، و سبحانه من بصیر ما اسمعه ، و سبحانه من وفی ما اغناه ، و سبحانه من غنی ما اعطاه ، و سبحانه من معط ما اوسعه ، و سبحانه من واسع ما اجوده و سبحانه من جواد ما افضله ، و سبحانه من مفضل ما انعمه ، و سبحانه من منعم ما اسیده ، و سبحانه من سید ما ارحمة ت و سبحانه من رحیم ما اشده ، و سبحانه من شدید ما اقواه ، و سبحانه من قوی ما احكمه ، و سبحانه من حكیم ما ابطشه ، و سبحانه من باطش ما اقومه ، و سبحانه من قیوم ما احمده ، و سبحانه من حمید ما ادومه ، و سبحانه من دائم ما ابقاه ، و سبحانه من باق ما افرده ، و سبحانه من مالك ما اولاه ، و سبحانه من ولی ما اعظمه ، و سبحانه من عظیم ما اكمله ، و سبحانه من كامل ما ادمه ، و سبحانه من تام ما اعجبه ، و سبحانه من عجیب ما افخره ، و سبحانه من فاخر ما ابعده ، و سبحانه من بعید ما اقربه ، و سبحانه من قریب ما امنعه ، و سبحانه و من مانع ما اغلبه ، و سبحانه من غالب ما اعفاه و سبحانه من عفو ما احسنه ، و سبحانه من محسن ما اجمله ، و سبحانه من جمیل ما اقبله ، و سبحانه من قابل ما اشكره ، و سبحانه و من شكور ما اغفره ، و سبحانه من غفور ما اكبره ، و سبحانه من كبیر ما اجبره ، و سبحانه من جبار ما ادینه ، و سبحانه من دیان ما اقضاه ، و سبحانه من قاض ما امضاه . و سبحانه من ماض ما انفذه ، و سبحانه من نافذ ما ارحمة ت و سبحانه من رحیم ما اخلقه ، و سبحانه من خالق ما اقهره ، و سبحانه من قاهر ما املكه ، و سبحانه من ملیك ما اقدره ، و سبحانه من قادر ما ارفعه ، و سبحانه من رفیع ما اشرفه و سبحانه من شریف ما ارزقه ، و سبحانه من رازق ما اقبضه ، و سبحانه من قابض ما ابسطه و سبحانه من باسط ما اهداه ، و سبحانه من هاد ما اصدقه ، و سبحانه من صادق ما ابدئه ، و سبحانه من بادء ما اقدسه ، و سبحانه من قدوس ما اطهره ، و سبحانه من طاهر ما ازكاه ، و سبحانه من زكی ما ابقاه ، و سبحانه من باق ما اعوده ، و سبحانه من تواب ما اسخاه ، و سبحانه من سخی ما ابصره و سبحانه من بصیر ما اسلمه ، و سبحانه من سلیم ما اشفاه ، و سبحانه من شاف ما انجاه و سبحانه من منج ما ابره ، و سبحانه من بار ما اطلبه ، و سبحانه من طالب ما ادركه ، و سبحانه من مدرك ما اشده ، و سبحانه من شدید ما اعطفه ، و سبحانه من متعطف ما اعدله ، و سبحانه من عادل ما اتقنه ، و سبحانه من متقن ما احكمه ، و سبحانه من حكیم ما اكفله ، و سبحانه من كفیل ما اشده ، و سبحانه من شهید ما احمده ، و سبحانه هو اللّه العظیم و بحمده و الحمدللّه و لا اله الا اللّه و اللّه اكبر و للّه الحمد و لا حول و لا قوه الا باللّه العلی العظیم دافع كل بلیه و هو حسبی و نعم الوكیل .